Sonucu baştan belirtmek gerekirse, oyun sektörünün yıllık %15’in üzerinde bir büyüme oranıyla 2025 yılında 350 milyar USD bir hacmi aşacağını öngörüyoruz. Bu hacim oyun sektörünün, küresel sinema ve müzik endüstrisinin toplamını geride bırakan oldukça etkileyici bir büyüme oranıdır. Son 10 yılı incelediğimizde ise oyun sektörünün yine benzer bir ivme ile büyüdüğünü gözlemledik.
Oyun sektörü, hem eğlence sektöründen durmaksızın pay alarak büyüyor hem de eğlence sektörünün diğer sektörlerden pay alarak genişlemesine yol açıyor. Bunun temel nedeni, çok daha yenilikçi ve interaktif iş modellerine sahip olması ve harcama eğilimlerinin oldukça yüksek olmasıdır.
Mega oyuncuların bulunduğu bu sektör, aynı zamanda küçük girişimlerin de yer almasına olanak tanıyor; en güçlü sektör devleri bile küçük oyuncuları ya da yeni girişimcileri yok edemiyor. Bu durum, dünyanın en yaratıcı ve yetenekli kişilerinin yıllardır bu sektöre heyecan duyarak odaklanmalarına neden oluyor. Özgün bir örnek vermek gerekirse; 100 milyon kullanıcı tarafından indirilen ve oynanan bir mobil oyun, 10 kişilik küçük bir ekipten oluşan bir stüdyoda geliştirilmiş olabilir veya 30 kişiden oluşan bir oyun şirketi, senelik olarak milyar dolar gelir elde edebilir.
Sektördeki köklü değişim rüzgarları hem yeni fırsatlar hem de özgün yeni büyüme alanları sunuyor.
Son 25 yıllık dönemin genel bir panoramasına bakarsak;
- İlk dönem: Oyunlar “pay to play” modelinde satılıyordu, oyuncuları içeriği satın alarak oynuyordu.
- 2000’li yıllar: Netmarble’ın “Free to Play” modeli sektörde önemli bir devrim yarattı. Oyuncular içeriklere ücretsiz erişirken, oyun içi satın almalarla sanal ekipmanlar temin edebiliyordu. Sanal ekipman olarak oyun içinde karakterler tarafından kullanılan bir item yani kılıç, miğfer veya karakterin giydiği yaldızlı bir pelerin gibi düşünebilirsiniz. En başta sektörde tepki çeken, “büyük bir emek ve para harcayarak geliştirmesini yaptığımız içerikleri nasıl ücretsiz sunarız” reaksiyonu gösteren sektör yeni dönemde hızla “Free to Play” iş akışını benimsedi ve büyümeyi tetikleyen bir inovasyon olarak kayıtlara geçti.
- 2012 ve Sonrası: Akıllı telefonların hızla yaygınlaşması bambaşka bir dönüşümün fitilini ateşledi. Mobil cihazların gelişmiş teknik özellikleri sayesinde PC ve konsoldaki oyun deneyimleri mobile taşındı. Bu geçiş, sektörü gözle görülür ölçekte büyüttü ve mobil oyun firmalarının milyar dolarlık değerlere ulaşmasını sağladı.
- 2020 ve sonrası: Blockchain/NFT oyunları ve paralelinde “Play to Earn” modeli yaygınlaştı. Bu değişim, oyun ekonomilerini yeniden şekillendirirken, sektörde yeni girişimlere fırsatlar sundu. Çığır açıcı bir trend ile oynayarak para kazanma fikri kendini gösterdi.
- Yetkinleşen Oyun Sektörü ve Yatırımcılar: Sektör, hızlı büyüme ve kârlılığıyla yetenekli bireyleri ve yatırımcıları içine çekmeye devam ediyor. Bu durum, eğlence sektöründe yaratıcı ve yenilikçi içeriklerin de günbegün artmasına neden oluyor.
Türkiye, 2012’den sonra mobil dönüşüm dalgasını başlangıç döneminde ve doğru şekilde yakaladı. 2022’den sonra mobil oyun geliştirme alanında Türkiye, dünyanın en önemli oyun ekosistemlerinden biri hâline dönüştü.
Boğaziçi Ventures olarak, oyun sektöründeki bu yükseliş trendinin artarak süreceğini öngörüyoruz. Türkiye’deki umut vadeden girişimlere hem finansal yatırım yapıp hem de know-how desteği sunularak, önümüzdeki 5 senenin başarılı şirketlerinin ortakları olarak hedefleri doğrultusunda birlikte yürümeyi amaçlıyoruz. Ayrıca, global ölçekteki oyun sektöründeki fırsatlara yatırımcıların kolay erişimini sağlamak için yeni fonumuz ile halka açık oyun şirketlerine yatırım yapmayı hedefliyoruz. Oyun sektörü yatırımları, finansalların yanı sıra oyun performansı, IP lisanslamaları, yeni içerikler ve piyasaya sürülecek oyunlar gibi birçok parametre ile değerlendiriliyor. Bu nedenle sektörü yakından takip ederek, halka açık şirketlere yatırımlarımızla fark yaratmayı gaye ediniyoruz.
Son dönemde herkes Web 3.0 için dikkat kesilmişken dikkat etmemiz gereken en önemli husus, Web 3.0 için gereken birçok teknolojinin oyun şirketlerinde zaten mevcut olduğudur. Oyun şirketleri, on binlerce oyuncuyu aynı anda aynı ortamda oynatabilme, sorunsuz kullanıcı deneyimi sunma ve yüksek grafik kalitesini optimize etme gibi birçok sorunu çözmüş durumdadır. Bu nedenle oyun şirketlerine yatırım yapmak, geleceğin Web 3.0 devlerine yatırım yapmak anlamına geliyor.
Boğaziçi Ventures Hakkında
Boğaziçi Ventures, çeşitli dikeylerde ve farklı coğrafyalarda teknoloji şirketlerine yatırım yapan fonlar kurmaya, yönetmeye ve yatırım yapılan portföy şirketlerine yüksek katma değer sağlamayı gaye edinmiştir. Boğaziçi Ventures ortakları, 100’den fazla teknoloji şirketine yatırım yapma kararı almış olup, teknoloji girişimlerinde aktif rol üstlenerek girişimcilere uluslararası başarı yolunda deneyimlerini paylaşarak destek vermektedir.
Boğaziçi Ventures, yatırımcıların ihtiyaçlarına uygun özel fonlar kurarak profesyonel bir ekiple yönetmekte ve dijital paralar için saklama hizmetleri sunmaktadır.
Aktif yatırımlarına her geçen gün yenilerini ekleyerek devam eden teknoloji yatırım fonu “BV Growth”, Türkiye merkezli olup global pazarlara hızla bir şekilde açılabilecek oyun, dijital sağlık, finans teknolojileri ve perakende teknolojileri alanlarında büyüme trendindeki girişimlere yatırımlarını sürdürmektedir.
. . .
İlgili bağlantılarımız;
- Yapay Zekâ (AI) ile Dönüşen Oyun Sektörü
- Yapay Zeka (AI) ile Sil Baştan Şekillenen Oyun Sektörü II
- LinkedIn üzerinden Barış Özistek ile bağlantı kurun!
- BV Portföy Oyun ve Teknoloji Değişken Fonu’nun (BTE) yatırım yaptığı hisseleri görmek ve fon ile ilgili detaylı bilgi almak için web sitemizi ziyaret edebilirsiniz!