Hypercasual Oyun Segmentini Tanıyalım

BV Portföy şirketi olarak tecrübemizi ve farkımızı en belirgin şekilde ortaya koyan  fonlarımızdan biri olan BTE-Oyun ve Teknoloji fonumuz, oyun sektöründe geniş bir  tecrübeye sahip ve küresel ekosistemlerde bağlantılı ekibimiz tarafından yönetilmektedir. Bu  yazımızda, hypercasual oyun segmentine odaklanacağız; geçmişten günümüze bu oyun  türünün nasıl evrildiğini ve gelecekte nasıl bir yol izleyeceğini tartışacağız. Keyifli okumalar! 

Mobil Oyunların Yükselişi 

Akıllı telefonların hayatımıza girmesiyle mobil oyunlar, dünya genelinde milyonlarca  kullanıcının günlük yaşamına hızla nüfuz etmeye başladı. Konuşmayı henüz öğrenememiş  çocuklardan, emekliliğin tadını çıkaran yetişkinlere kadar geniş bir kitleye hitap eden bu  oyunlar, her gün milyonlarca kez App Store ve Play Store’dan indirilmektedir. Oyunların  oynanış süreleri, hedef kitleleri, görsel tasarım stilleri ve gelir elde etme yöntemleri gibi  konularda farklılaşan birçok türü bulunmaktadır. Ancak, “hypercasual” oyunlar, bu çeşitlilik  içinde en çok konuşulan ve ilgi gören türlerden biridir. 2014’teki ilk hypercasual oyunun  yayınlanmasından bu yana, dijital oyun sektörüne büyük katkı sağladığına inananlar ve bu  tür oyunların kalite standartlarını düşürdüğünü düşünenler arasında tartışmalar  yaşanmaktadır. Yıllar içinde dönüşümler geçiren hypercasual oyunların, günümüzde  pandemi dönemindeki kadar karlı olmadığını kabul etmek gerekiyor. 

Hypercasual Oyun Türünün Doğuşu 

Hypercasual oyunlar, basitliği, erişilebilirliği ve yüksek bağımlılık yapıcı özellikleriyle bilinen  bir mobil oyun türüdür. Öğrenmesi ve oynanması kolay olup, minimal talimatlar ile kısa  zaman aralıklarında bile oynanabilirler. Genellikle tek bir hedefe sahip olan bu oyunlar,  engellerin üzerinden atlamak veya paraları toplamak gibi basit mekaniklerle tasarlanırlar.  Hızlı oynanış, parlak renkler ve basit grafikler ile öne çıkan hypercasual oyunlar, mobil  cihazlar için optimize edilmiştir. Düşük geliştirme maliyetleri, viral başarı potansiyeli ve  uygulama içi reklamlar aracılığıyla gelir elde etme yetenekleri nedeniyle popülerlik  kazanmışlardır. 

2014 yılında Ketchapp ve Voodoo gibi stüdyolar tarafından tanıtılan bu oyun kategorisi, basit  mekanikler, minimal grafikler ve hızlı oyun süreleri ile karakterize edilmiştir. Ana hedef,  mümkün olduğunca çok mobil cihazda çalışmak ve geniş bir kullanıcı kitlesine ulaşmaktır.  Sosyal trendlere uyum sağlamak ve kısa süreli bağımlılık yapan oyun mekaniklerini minimal  sanat tasarımı ile birleştirmek yeterli oluyordu. Bu prensipler, üretim döngüsünü onlarca  aydan 1-2 haftaya indirerek geniş bir oyun arzı oluşturdu. Hızlıca üretilebilen hypercasual  oyunlar, sundukları çeşitlilikle geniş kitlelere hitap edebildiler. 

Hypercasual Oyunların Başarı Prensipleri

Başarılı bir hypercasual oyun geliştirirken dikkate alınması gereken bazı temel prensipler  şunlardır: 

Basit Konsept: Oyun, birkaç kelimeyle açıklanabilecek basit bir konsepte sahip olmalıdır. Kolay Oynanış: Oyunun sezgisel kontrollere sahip olması ve oyuncuların fazla talimat  okumadan hemen oynamaya başlayabilmesi gerekmektedir. 

Yüksek Tekrar Değeri: Oyun, oyuncuların tekrar tekrar oynamak isteyecekleri yüksek bir  tekrar değerine sahip olmalıdır. 

Stratejik Reklam Kullanımı: Gelirin neredeyse tamamını oluşturan oyun-içi reklamlar, oyun  deneyimini bozmadan stratejik olarak kullanılmalıdır. 

Sürekli Gelişim: Oyun mekaniğini iyileştirmek ve oyuncuları bağlı tutmak için kullanıcı geri  bildirimi ve veri analizine dayanarak sürekli iterasyon yapmak önemlidir. Başarılı bir hypercasual oyun, oyuncuları tekrar tekrar oynamaya teşvik eden eğlenceli ve  bağımlılık yapıcı bir deneyim sunar. 

Analiz ve Geliştirme Aşaması 

Hypercasual oyunların geliştirilmesinde analiz aşaması kritik bir öneme sahiptir. Bu  aşamada, oyun geliştiricileri etkili bir pazarlama stratejisi oluşturmak için potansiyel hedef  kitleyi ve rakipleri analiz etmelidir. Pazar araştırması, hedef kitle oyun tercihlerini, oyun  oynama sıklıklarını, oynama sürelerini ve kullandıkları cihazları belirlemeye yardımcı olur.  Rakip analizleri, benzer oyunlardan öğrenilebilecekleri ve pazardaki boşlukları belirlemeye  yardımcı olur. Trend analizi, analiz fazının belki de en önemli adımıdır. Bu, hangi oyun  türlerinin popüler olduğunu ve tüketicilerin neyi tercih ettiğini anlamaya yardımcı olur.  Trendler hızlı değişebilir, bu nedenle trend analizine ek olarak oyunlara benzersiz özellikler  eklemek ve oyuncuların beklentilerini karşılayan yüksek kaliteli bir oyun deneyimi sunmak  gereklidir. 

Hypercasual Oyunların Evrimi 

Hypercasual oyunlar, 2018 yılına gelindiğinde mobil oyun endüstrisinde önemli bir paya  sahipti. Bu oyunların hızlı ve kolayca erişilebilir olması, birçok oyuncu için cazip hale geldi.  Ayrıca, düşük üretim maliyetleri ile geliştiricilerin kar elde etmeleri mümkün oldu. Birkaç aylık  oyun geliştirme tecrübesi olan üniversite öğrencilerinin bile küresel çapta “hit” oyunlar  üretmeleri mümkündü. 

2019 yılında, hypercasual oyunlar büyümesini sürdürerek mobil oyun sektöründe yakaladığı  başarının üzerine koymaya devam etti. Voodoo ve Ketchapp gibi stüdyolar, reklam  stratejilerini geliştirerek ve yeni teknolojiler kullanarak oyunlarının kalitesini artırdı. Büyük  oyun şirketleri de hypercasual oyun pazarına girdi ve bu pazarı büyütmeye katkıda bulundu. 

Hypercasual oyunlar, tüketim toplumunun oyun sektörüne yansıması olarak, hızlı trend  takipleri ve hızlı tepkilerle gelişmeye devam ediyor. Gelecekte bu türün nasıl evrileceğini  görmek için heyecanla bekliyoruz. 

Hypercasual’ın Yükselişi ve Türkiye 

2020’de başlayan Pandemi Dönemi’nde, hypercasual oyunlar mobil oyun endüstrisinin en  büyük alt türlerinden biri haline geldi. Evlerimize kapanmak zorunda kaldığımız bu dönemde,  insanlar akıllı telefonlarına yöneldi ve tüm dijital oyun sektörü ciddi bir yükseliş yaşadı. Bu yükselişte belki de en büyük pay hypercasual oyunlara aitti. Psikolojik olarak zorlayıcı bu  dönemde, basit ve gündelik hayatta sıkça yapılan eylemleri temel alan oyunlar, milyonlarca  kez indirildi. Engellerden kaçınarak koşma, kahve bardağı toplama veya manikür-pedikür  yapma gibi sıradan aktiviteleri konu alan hypercasual oyunlar, kısa sürede büyük popülerlik  kazandı. 

Hypercasual Oyunların Büyümesi ve Etkisi 

2019 yılında Sensor Tower tarafından hazırlanan bir rapor, hypercasual oyunların küresel  olarak 5 milyardan fazla indirildiğini belirtiyor. Bu indirmelerin çoğunluğunu Voodoo ve  SayGames gibi stüdyoların oyunları oluşturuyordu. Gelirlerin büyük kısmı reklam odaklı olup,  uygulama içi satın almalar çok daha küçük bir rol oynuyordu. Rapor, hypercasual oyunların  hızlı büyümesine dikkat çekerken, aynı zamanda kullanıcı tutma eksikliği ve pazarın  doygunluğu gibi zorlukların altını çiziyordu. 2020 yılı bu beklentileri karşılayacak hatta  aşacak derecede büyüme yaşanan bir yıl oldu. Pandeminin etkisiyle mobil oyun sektörü  büyük bir ivme kazandı. Webrazzi’de yayınlanan bir makaleye göre, hypercasual oyunlar  2018’de yalnızca %3’lük bir pazar payına sahipken, 2020 yılında %8’e ulaştı. Aynı dönemde,  tüm mobil oyun indirmelerinin %31’i hypercasual oyunlardan oluşuyordu. 

Hypercasual Oyunların Türkiye’deki Yükselişi 

Türkiye’de Rollic, Good Job Games, Ruby Games, Joygame, Alictus, Suji Games, Panteon,  Bigger Games, Loop Games, Narcade gibi birçok oyun yayıncısı, hypercasual oyunlar  geliştirerek yüz milyonlarca indirilme sayısına ulaştı. Oyun geliştirme süreçlerine katkıda  bulunabilecek her tasarımcı ve geliştiriciye ihtiyaç duyulan bu dönemde, sektörde yüksek  maaşlar ve iş imkanları sunuldu. 2019’dan itibaren hızla büyüyen sektör, 2020 ve 2021  yıllarında zirve yaptı ve diğer sektörlerde çalışan birçok insanın oyun sektörüne geçiş  yapmasına olanak tanıdı. Günümüzde Türkiye’de 750’den fazla kayıtlı oyun stüdyosu  bulunmaktadır ve kayıt dışı stüdyolarla birlikte bu sayı 1000’i aşmaktadır.  

Hassas Dengeler ve Büyük Oyuncular 

2021 yılı mobil oyun sektörü için umut vaat edici başlamıştı, ancak Apple’ın yeni bir hamlesi  sektörde önemli değişikliklere yol açtı. Apple, IDFA (Identifier For Advertisers) sistemini her  uygulama yüklendiğinde kullanıcı izni gerektirecek şekilde değiştirdi. Bu, kullanıcıların  reklam verenler tarafından izlenmesini zorlaştırarak, özellikle reklam gelirine dayanan  hypercasual oyunlar için büyük bir darbe oldu. Kullanıcı edinme maliyetlerinin artması, bu  oyunların gelir modellerini zorladı. 

Hypercasual Oyunların Geleceği 

IronSource tarafından yayınlanan bir rapora göre, 2022’nin ilk çeyreğinde hypercasual  oyunların indirme ve gelirlerinde düşüş yaşandı. Küresel indirmeler %10, gelirler ise %9  oranında azaldı. ABD’de de benzer bir düşüş görüldü. Ancak, hypercasual oyunlar, küresel  mobil oyun pazarının önemli bir parçası olmaya devam ediyor. 2022’nin ilk çeyreğinde,  küresel olarak tüm oyun indirmelerinin %16’sını ve tüm gelirlerin %4’ünü, ABD’de ise tüm  oyun indirmelerinin %12’sini ve tüm gelirlerin %3’ünü oluşturuyorlardı. 

Değişen Dinamikler ve Rekabet 

Sektördeki büyük oyuncular, hypercasual oyunların geleceği hakkında farklı görüşlere  sahipler. Voodoo, hypercasual oyunların ölmediğini, ancak kaliteye doğru bir kayma  yaşandığını savunuyor. CEO Alexandre Yazdi’ye göre, pazar daha rekabetçi hale geliyor ve  oyuncular daha yüksek kaliteli oyunlar talep ediyor. Öte yandan, Kwalee CEO’su David  Darling, pazarın doygunluğa ulaştığını ve sadece en iyi oyunların hayatta kalacağını  düşünüyor. Her iki şirket de orijinal ve yaratıcı oyunlar geliştirerek rekabet avantajı elde  etmeyi amaçlıyor. 

Hypercasual oyun endüstrisinin öldüğünü iddia etmek cesur bir tahmin olacaktır, ancak bir  değişim yaşandığı da bir gerçektir. Pazar daha rekabetçi hale geldikçe, oyuncular daha  yüksek kaliteli oyunlar talep edecek ve sadece en iyi olanlar ayakta kalacaktır. Bu süreç,  daha zengin hikayeler ve oynanış mekanikleri ile karakterize edilen daha kaliteli oyunlar için  bir fırsat yaratmaktadır.  

Sonuç olarak, hypercasual oyun endüstrisi büyümeye ve evrim geçirmeye devam ediyor. Bu  sektörde yer alan yayıncılar, yenilikçi oyun mekanikleri ve yerelleştirme stratejileri ile rekabet  avantajı elde edebilirler. In-app reklamların ötesinde, in-app satın almalar veya abonelikler  gibi yeni gelir modelleri, uzun vadede hypercasual oyunlar için gelir akışını artırabilir.  Hypercasual oyunların geleceği parlak görünmekte ve bu alanda daha birçok yenilik ve fırsat  ortaya çıkacaktır. 

Hypercasual’ın Geleceği 

Deconstructor of Fun’dan Mishka Katkoff, son makalesinde, “hybridcasual” olarak  adlandırdığı yeni bir oyun kategorisine dikkat çekiyor. Bu kategori, oyunların sadece hızlı  oynanabilirlik ve reklam odaklı tasarım yerine, daha kaliteli oynanabilirlik ve daha fazla  derinlik sunmaya odaklanmaktadır. 

Katkoff, bu yeni kategorinin yükselişinde iki ana faktörün rol oynadığını belirtiyor. Birincisi,  oyuncuların artık daha az sayıda oyunu tercih edip, daha uzun süre oynamalarıdır. İkinci  faktör ise reklam maliyetlerinin artmasıdır. Hypercasual oyunlar, düşük maliyetli üretim ve  yüksek reklam getirisi nedeniyle çekici olsa da, artan rekabetle birlikte reklam maliyetleri de  artmaktadır. Bu nedenle, hybridcasual oyunların daha yüksek gelir potansiyeline sahip  olduğu düşünülmektedir. 

Hybridcasual Oyunların Yükselişi 

Katkoff ayrıca, hybridcasual oyunların daha uzun ömürlü olduğunu ve daha geniş bir hedef  kitleye hitap edebileceğini belirtiyor. Bu nedenle, hybridcasual oyunlar, sadece daha kaliteli  bir oyun deneyimi sunmakla kalmayacak, aynı zamanda daha uzun süreli bir gelir  potansiyeline de sahip olacaklar. Bununla birlikte, hypercasual oyunların hala önemli bir  pazar payına sahip olduğu unutulmamalıdır. App Annie’nin raporuna göre, 2021 yılında  hypercasual oyunlar, App Store’da en çok indirilen oyun kategorisi, Google Play’de ise en  popüler ikinci kategori olmuştur.

Kwalee CEO’su David Darling de hybridcasual oyunların geleceği hakkında iyimserdir.  Darling, “Daha önce, hızlı bir şekilde oynanabilen ve kısa sürede keyif alınabilen bir oyunun  önemi vurgulanıyordu. Ancak, şimdi oyuncular daha derin bir oyun deneyimi istiyorlar” diyor.  Ayrıca, “İnsanlar artık sadece birkaç dakika oyun oynamak istemiyorlar; oyun oynama süresi  bir saat veya daha fazla olabilir. Hybridcasual oyunlar, bu değişen talebe cevap vermek için  tasarlanmıştır” şeklinde konuşuyor. 

Hybridcasual Oyunların Başarılı Olması İçin Temel Prensipler 

HCGames, hybridcasual oyunların başarılı olabilmesi için altı ana başlık belirlemiştir: 

  1. “Create an economy, not just a currency”: Oyunların içinde sadece para kazanma  amacına yönelik bir sistem yerine, oyunculara çeşitli şekillerde harcama yapabilecekleri bir  ekonomi sunulmalıdır. Bu ekonomi, oyun içi para birimine ek olarak, ödüller, bonuslar, satın  alınabilir öğeler ve diğer kaynaklar gibi çeşitli unsurları içermelidir. Bu sayede, oyuncuların  oyunu daha uzun süre oynaması ve para biriktirmesi teşvik edilebilir. 
  1. “Development System”: Oyun içindeki karakter veya öğelerin geliştirilebilmesi için bir  sistem oluşturulmalıdır. Bu sistem, oyuncuların karakterlerini, silahlarını veya diğer öğelerini  yükseltmelerine ve daha güçlü hale getirmelerine izin verir. Böylece, oyuncuların oyunu daha  uzun süre oynamaları ve gelişme sürecinde heyecan duymaları sağlanabilir.   
  2. “Collectables”: Oyunculara özel birtakım öğeler veya karakterler sunarak, oyunu daha  kişiselleştirilmiş hale getirme imkanı tanınmalıdır. Bu öğeler, oyuncuların biriktirebilecekleri,  takas edebilecekleri veya satın alabilecekleri şekilde tasarlanabilir. Bu sayede, oyuncuların  oyuna daha bağlı hissetmeleri ve daha uzun süre oynamaları sağlanabilir.   
  3. “Personalized Settings”: Oyuncuların oyun deneyimlerini özelleştirmelerine izin veren  ayarlar oluşturulmalıdır. Bu ayarlar, oyun içi kontroller, grafikler veya sesler gibi farklı  unsurların kişiselleştirilebilmesini sağlayabilir. Bu sayede, oyuncuların oyunu daha fazla  benimsemeleri ve daha uzun süre oynamaları sağlanabilir. 
  1. “Narrative”: Oyun içinde bir hikaye veya karakter geliştirme öğesi eklenmelidir. Oyuncular,  oyun içinde ilerledikçe karakterlerin hikayelerini keşfetme fırsatı bulabilirler. Bu sayede,  oyunun daha derin ve ilgi çekici hale gelmesi sağlanabilir. 
  1. “Playing with friends”: Oyuncuların arkadaşlarıyla birlikte oynamalarını teşvik edilmelidir.  Oyuncular, arkadaşlarını davet ederek veya onlarla oynayarak daha eğlenceli bir deneyim  yaşayabilirler. Bu sayede, oyunun sosyal bir etkileşim unsuru da içerdiği için daha uzun süre  oynanması sağlanabilir. 

Hypercasual’ın Kalıcı Etkisi 

Hypercasual oyunların seveni kadar nefret edenleri de hep olmuştur. Ancak unutulmamalıdır  ki hypercasual türü, mobil oyun sektörüne çok büyük katkılarda bulunmuş ve sektörde kalıcı  bir yer edinmeyi başarmıştır. Diğer tüm sektörlerde olduğu gibi, mobil oyun sektörü de büyük  değişimler yaşamaktadır. Hypercasual oyun stüdyoları ve yayıncıları bu değişimlere ayak uydurmayı başarabilirse, yeni dönemin öncüsü olacak veya gelen yeni fırtınanın ortasında  kalacaklardır.

. . .

İlgili bağlantılarımız;

Facebook
Twitter
LinkedIn

DİĞER HABERLER

BOĞAZİÇİ VENTURES

E-BÜLTEN‘E KAYIT OLUN

Mail adresiniz ile Boğaziçi Ventures E-bülten’e kayıt olabilirsiniz.